A portréfotózás alapjai – 5. rész – Az arc retusálása

Az arc retusálása a portréfotózás egyik legfontosabb feladata, a kép elkészülte után. Konkrétan tekintsünk erre a feladatra ugyanúgy, mint a filmes világban annak idején az utómunkára, film előhívásra, stb. A hasonlóság annál is inkább igaz, mivel a digitális képalkotás világában ez a digitális sötétkamránk. A kérdés sokszor inkább az, hogy mennyire nyúljunk bele a képbe, hisz a retusálás is az valamilyen szinten, meddig menjünk, mehetünk el. Erre a kérdésre nem most fogjuk megtalálni a választ, illetve ezt mindenki maga kell, hogy eldöntse.

Miért fontos az arc retusálása?

A válasz hihetetlenül egyszerű. Mert tökéletes munkát szeretnénk kiadni a kezünkből, illetve mert a megrendelő, a modell, aki a képen szerepel, szeretné a „legszebb arcát mutatni”. S igen, szembe lehet ezzel állítani, hogy „de annak idején erre nem volt lehetőség, mégis tökéletes portrék készültek”. Igen, valóban, de nem olyan felbontással mint manapság, nem olyan éles objektívekkel és sok esetben messze nem olyan stúdiólámpákkal, mint amiket manapság használunk.

Miért adódik ebből különbség?

Erre is egyszerű a válasz. Manapság az elkészült képeket tűéles objektívekkel fényképezzük. Olyan szinten éles objektívekkel és akkora felbontásban, hogy a legkisebb túlzás nélkül is, de egymástól meg tudjuk különböztetni a bőr minden egyes pórusát és minden egyes hajszálat is. A modern stúdióvilágításnak köszönhetően ezek az apró részletek és ezáltal az esetleges bőrhibák, rossz helyen lévő hajszál azonnal feltűnik, míg ezt a fotózás során nem biztos, hogy észreveszed, sőt inkább biztos, hogy nem veszed észre. Így az alap arc retusálás lényege és szerepe pont az ilyen apró hibák eltüntetése, javítása. No meg a fényképész által vétett hibák javítása is…

Arc retusálási lehetőségek

Az arc retusálásakor az elsődleges cél nem a modell arcának teljes megváltoztatása, hanem az esetleges bőrhibák (mondjuk pattanások, ráncok, stb.) finomítása, eltüntetése, a fényképezés során vétett hibák javítása, a tónusok kiemelése, smink javítása, vagy épp az oda nem illő hajszálak eltüntetése. Minderre az arc retusálása során több lehetőségünk van. A retusálás során kifejezetten a Photoshop-ot használom, így a következő sorok is kifejezetten az ott elérhető és rendelkezésre álló eszközöket fogja megemlíteni.

Első lépésként én mindig létrehozok a rétegről (Layer) egy másolatot (Control + J / Command + J) és azon dolgozom. Ennek előnye, hogy ha nagyon elszalad velük a ló, akkor ezt utólag a réteg átlátszóságának módosításával is tudjuk finomítani. Ha több területet is retusálunk a képen, érdemes a retusálandó területekről külön – külön réteget létrehozni, hisz nem csak a retusálás erősségét tudjuk utólag szabályozni, hanem ezeken a különálló rétegeken akár a kontrasztot, élességet, színt is tudjuk úgy módosítani, hogy az a kép többi részére nem legyen érvényes. Ez mondjuk a száj, szem esetében nagy előny.

De nézzük is meg, milyen eszközök állnak rendelkezésünkre:

Hibák javítása:

Spot Healing Brush tool:

Helyi javítóecset, melynek igen egyszerű a működése. Áthúzzuk a retusálandó terület felett és annak a környezetéből vett automatikus minta alapján korrigálja a területet. Kényelmes, gyorsan használható, megtartja a a textúrát, világosságot, árnyékolást, és elvileg csak a hibát korrigálja, de vannak hátrányai is.
Épp, mert automatikusan vesz mintát, akár tévedhet is, olyan textúrákat is belekeverhet kicsit, amit nem biztos, hogy odavalóak és a szélek mellett (ahol mondjuk nagyobb a kontraszt különbség) nem túl jól használható. Ennek oka pont az, hogy automatikusan mintavételez.

Healing brush tool:

Javítóecset, amely a helyi javítóecsethez képest annyiból más, hogy itt nekünk kell megadnunk, honnan vegye a mintát. Megtartja a textúrát, világosságot, árnyékolást és korrigálja a hibát. Előnye a spot healing brush-hoz képest, hogy széleken is jól használható, mert nem mossa össze a környező területtel, hátránya, hogy lassabb vele dolgozni, mivel egy jó arc retusálás során folyamatosan új mintavételezési helyet kell megadnunk, bár ez nem vészes.

Patch tool:

A Patch tool-al (folt eszköz) ki tudunk jelölni tetszőleges területet, amit javítani szeretnénk, ha source (forrás) módban használjuk. Ebben az esetben a javítandó területet jelöljük ki és a jó terület fölé húzzuk a kijelölést, míg a destination (cél) módban a jó területet jelöljük ki, majd húzzuk a fölé a terület fölé, amelyet javítani szeretnénk.

Clone stamp tool:

A klónozó bélyegző az arc retusálása során egy általam kevésbé használt eszköz, de ha már a lehetőségeket felsoroljuk, ez se maradjon ki. Ennek az eszköznek a használata során is mintát veszünk valahonnan és arra cseréljük ki a hibás részt, egy az egyben. Mondjuk a homlok közepére tudjuk másolni az egyik szemet…

S egy elnagyolt példa, ahol ki van szedve pár pattanás és pár hajszál:

arc retusálás, portréfotózás, bastie.blog

Fénykép élesítése:

A legjobb esetben a fényképek utólagos élesítésére nincs szükségünk, de valljuk be őszintén, ez nem mindig sikerül és bizony picit korrigálni kell az élességén. Ez természetesen nem feltétlenül a fényképész hibája, mert moshat az objektív, mocoroghat a modell, s még megannyi oka lehet ennek, de ez adott esetben nem is fontos. Az arc retusálása során általában nem a teljes arc élesítésére törekszünk.

Törekedjünk rá, hogy az élesítés előtt retusáljuk a hibákat!

Szóval, az arc élesítésére nagyon sok lehetőségünk van, én csak egy gyors, egyszerűt mutatok be jelenleg:

  • másoljuk a rétegünket
  • a felső réteget állítsuk fekete-fehérre (Images / Adjustment / Black & White erre teljesen megfelel jelenleg és a csúszkákkal sem nagyon kell jelenleg foglalkozni)
  • majd a filter / other / high pass-t nyomva a rádiusz csúszkáját húzva látjuk, mely kontúr vonalakat élesítjük – itt érdemes a szemre, szájra összpontosítani, hisz azok a területek fontosak, hogy élesek legyenek. Az elkerülhetetlen, hogy más terület is élesedjen ezáltal, de ezt mindjárt fogjuk kezelni (a screenshot-on a láthatóság kedvéért a radius közel 10-re van állítva, de egy 5-ös rádiusz elég lesz jelen esetben)
arc retusálás, portréfotózás, bastie.blog
  • ha ezzel megvagyunk, akkor a layers-nél a blending esetében válasszuk a „hard light”-ot vagy az „overlay”-t, aminek köszönhetően megkapjuk az élesített képet

Azt észrevehetjük azonnal, hogy nem csak a szem, száj, hanem a teljes arc, a pórusok, illetve minden kontrasztos rész a képen jóval élesebb lett, s az egész kép így szinte túlélesítettnek tűnik. Ahhoz, hogy azokat a területeket visszalágyítsuk (életlenítsük):

  • nyomjuk meg az ALT gombot + Add Layer Mask

Ezután a teljes kép életlenné válik. A Layer maskon állva (az legyen aktív) válasszuk az ecset (brush) eszközt és a fehér színt (255:255:255), majd fessük át azokat a területeket, amelyeket élesíteni szeretnénk.

A különbség jól látszik a két kép között. A szem látványosan élesebb, míg az arcbőr esetében nem élesítettünk a fenti módszerrel.

arc retusálás, portréfotózás, bastie.blog

Tegyük beszédessé a képet!

Ha a fentiekkel végeztünk, van egy jó minőségű képünk. Ahhoz, hogy ez a kép kicsit megfogja a szemlélődőt viszont még elég sok utómunka lehetőségünk van.

Az arc retusálása során ki si tudjuk sminkelni a modellt, ha látszódnak a fogai, azokat is tudjuk még fehéríteni, világosítsuk a szemeket, stb., bár én jobban szeretem, ha ezt nem digitálisan követjük el, így jelenleg erre nem is szeretnék kitérni (a későbbiek során biztosan lesz róla szó). Helyette nézzük meg, milyen módszerekkel tehetjük különlegesebbé és beszédessé a képet.

A haj esetében, főleg, ha a modell haja több árnyalatban pompázik, szépen ki tudjuk emelni ezt a Dodge and Burn módszerrel.
A módszer lényege röviden, hogy a világosabb hajrészeket átfestjük a Dodge tool-al (Range: midtona, exposure: kb 9%), míg a sötétebb részeket a burn tool-al (hasonló beállításokkal mint a dodge tool esetében). Ez természetesen az arc, test kontúrjainak kiemelésére is tökéletesen megfelel.

Mindezek mellett, ha a fényképezés során nem sikerült, akkor emeljük ki alanyunkat a háttérből, hogy tényleg ő legyen a néző számára a legérdekesebb.

S, hogy lássuk is egymás mellett a teljes képet, egy előtte – utána kép:

arc retusálás, portréfotózás, bastie.blog

Mi az ami még segít az arc retusálás során?

Nem baj, ha van egy elképzelésed, mit is szeretnél, mint eredményt. Egészen másképp kell már a fényképezés során megvilágítani az arcot, ha egy határozott, drámai portré a cél, s az, hogy előre tudod, mit szeretnél, rengeteg felesleges munka elvégzésétől kímél meg.

Nem csak az arc retusálás során, hanem bármelyik utómunka során hatalmas segítség, ha a megfelelő eszközöket használod. Itt részben érdemes a megfelelő konfigurációra is gondolni, de ha sokat retusálsz, akkor egy digitális rajztábla használata hatalmas segítség és rengeteg időt tud megspórolni.

Inspirálódjunk…

S rengeteg jó videót is találsz a témában a Youtube-on, például Budai Petúr-tól is…

A portréfotózás alapjairól itt olvashatsz még:

A portréfotó alapjai – 1. rész – Hogy fényképezzünk portrét?

A portréfotózás alapjai – 2. rész – portréfotó tippek, portréfotó pózok

A portréfotózás alapjai – 3. rész – Stúdió világítás – portré világítás

A portréfotózás alapjai – 4. rész – Szabadtéri portréfotózás egy vakuval

Tetszett a cikk? Oszd meg, hogy máshoz is eljuthasson!

Legfrissebb blog cikkeink: